Railopelastus kahden hengen köysistössä / Crevasse rescue for two person teams


Kahden hengen köysistössä railopelastus on vaikeata. Ensimmäinen vaihe on kriittisin: kaverin putoaminen railossa on kyettävä pysäyttämään
heittäytymällä self arrestiin. Oma liuku kohti railoa pysäytetään vartalon painolla lujasti tuetulla hakulla ja jäärautojen kärkipiikeillä.


Ensimmäisen ankkurin rakentaminen. Jäähän ruuvataan jääruuvi ja siihen kiinnitetään sulkurengas ja nauhalenkki.


Texas prusik -systeemillä kuljettaessa prusik on valmiiksi kiinni köydessä kiinnitettäväksi sulkurenkaan avulla ankkuriin. Kuvassa
jarruprusik on jo kiinni ankkurissa ja vaeltaja laskee osan railoon pudonneen painosta varovasti ankkurin varaan.


Toinen ankkuri rakennetaan niin, että railoon pudonneen paino jakautuu tasan kahden ankkurin kesken.


Kakkosankkuriin kiinnitetään sulkurengas, nauhalenkki ja vielä sulkurengas, johon kytketään ykkösankkuriin kytketty jarruprusik.


Nyt railoon pudonneen paino voidaan varovasti laskea kokonaan ankkureiden varaan.


Vaeltaja voi nyt nousta ylös purkamalla Kiwi coil.


Ensimmäinen vaihe on ohi: luotettavaksi havaittu ankkurointi on valmis.


Seuraavaksi otetaan selvää, onko railoon pudonnut loukkaantumaton ja kykenevä itse kiipeämään railosta
vai onko hän loukkaantunut tai kiilaantunut railoon. Jälkimmäisessä tapauksessa railoon pudonnut on nostettava railosta.
Ennen railon reunalle menoa on parasta varmistaa itsensä prusikilla köyteen kuten kuvassa.
Jos railon reuna on pehmeä, se on tuettava repulla tai poikittain asetetulla hakulla, jottei köysi pelastusoperaatiossa pureudu railon reunan sisään.


Jos railoon pudonnut ei kykene itse prusikoimaan itseään railosta, siirrytään railopelastukseen, rakennetaan Z-talja.
Talja rakennetaan Kiwi coilista vapautunutta köyttä käyttäen. Z-talja pienentää tarvittavan vetovoiman kolmannekseen.
Köyteen kytketään kitkan pienentämiseksi köysirulla ja kiinnitetään se ankkureihin.


Toinen prusik vetämistä varten on kiinnitetty köyteen. Kitkan pienentämiseksi myös toisessa köyden
taitekohdassa käytetään köysirullaa. Z-talja on nyt valmis.
Vaeltaja asettuu tukevasti jäälle, köysi kierretään vartalon takaa eteen ja aletaan vetää.


Köysi lukitaan oikeaan käteen ja vasemmalla kurotetaan siirtämään jarruprusikia eteenpäin. Ei lainkaan helppoa: railoon pudonneen
painoa on pidäteltävä köyden ja vartalon välisen kitkan ja oikean käden voiman avulla.


Kun vetoprusik on vedetty jarruprusikiin asti, vetoa ei voida enää jatkaa ennenkuin vetoprusik on siirretty takaisin eteen.
Jarruprusik pidättelee railoon pudonneen painoa siirron ajan.


Edellä kuvattuja toimia jatketaan kunnes railoon pudonnut on saatu kiskottua railosta pois.


Pelastusoperaatio alkaa olla ohi: railoon pudonnut on saatu onnellisesti pelastetuksi.




© Copyright 2004 Jukka Järvinen, All rights reserved.

jarvisenkuvat.fi